Rozmowy o fundacji po zlocie w Sobótce

Zaczęty przez arturpio, 24 Lipiec 2011, 13:55

arturpio

Zlot zakonczony niedziela, o 13:00

1. Kto robi sprawozdanie? musi byc opublikowane... (+ zdjecia + video...)

2. Precyzja na temat mojej kandydatury : moge byc do Rady, a nie do Zarzadu.

Dlaczego : Zarzad "zarzadza", a wiec pracuje. TO jest praca ktora wymaga stalem obecnosci (przynajmniej...) w Polsce, wykonywania roznych czynnosci co najmniej raz w tygodniu, a ja moge w kazdej chwili wyjechac czyli przestac byc obecny, co mogloby calkowicie sparalizowac dzialalnosc Zarzadu, czyli : Fundacji.

Dlatego : moge byc fundatorem (400 Zl), byc w Radzie, ale nie w Zarzadzie.





arturpio

Odpowiedz :

Art. 3.
1. Oświadczenie woli o ustanowieniu fundacji (czyli tzw. "Akt fundacyjny") powinno być złożone w formie aktu notarialnego.

Podstawa prawna : Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. 1991 nr 46 poz. 203 ze zm.) , ktora jest tu :

http://pl.wikisource.org/wiki/Ustawa_o_fundacjach

--------------------------------------------

czyli :

A). Aby powołać do życia fundację należy złożyc przez fundatora/ow w formie aktu notarialnego oświadczenia o powołaniu fundacji ("akt fundacyjny").

B). Akt fundacyjny powinien zawiera następujące elementy:

- imie i nazwisko fundatora/ow
- Cel fundacji
- co fundatorzy przekazuja na cel fundacji, czyli wykaz składnikow majątkowych przeznaczone na realizację celu fundacji (np. pieniądze, ruchomości...)

Cele fundacji : to informacje o tym, po co została powołana fundacja, na co został przeznaczony majątek założycielski, co może robić, komu i w jaki sposób pomaga oraz w jakich obszarach działa fundacja

to jest napisane w Art. 3. :

1. Oświadczenie woli o ustanowieniu fundacji powinno być złożone w formie aktu notarialnego.
2. W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.
3. Składnikami majątkowymi, o których mowa w ust. 2, mogą być pieniądze, papiery wartościowe, a także oddane fundacji na własność rzeczy ruchome i nieruchomości.


Cele opisane w statucie a zwolnienie z podatku dochodowego

Przy określaniu celów warto pamiętać również o tym, że to jak zostaną one zapisane w statucie jest ważne ze względu na możliwość korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego, przekazywania darowizn, a także przy ubieganiu się o dotację. Fundacja, tak jak każda inna osoba prawna, podlega ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) i musi płacić podatki. Może jednak korzystać ze zwolnienia podatkowego wynikającego z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli jej celem jest działalność:

naukowa, naukowo-techniczna,
oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,
kulturalna,
oraz działalność w zakresie:
kultury fizycznej i sportu,
ochrony środowiska,
wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,
dobroczynności,
ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz
kultu religijnego.

Oznacza to, że środki pozyskane przez fundację będą podlegały zwolnieniu podatkowemu (dochód będzie zwolniony z podatku dochodowego), jeżeli zostaną przeznaczone na cele i działania, które zawierają się w wyżej wymienionych dziedzinach, będących celami statutowymi fundacji.

Cele opisane w statucie a darowizny

Jedną z możliwości zdobywania środków na rzecz realizacji celów statutowych przez fundację jest możliwość otrzymywania wsparcia w formie darowizn. Osoby, które chcą w ten sposób wesprzeć działania, np. edukacyjne, charytatywne, wybranej fundacji, mogą skorzystać z odliczenia podatkowego. Możliwość taką daje ustawa o podatku dochodowych od osób fizycznych (Dz. U.z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Darowizna będzie podlegała odliczeniu podatkowemu, jeżeli zostanie przekazana fundacji na rzecz realizacji jej celów statutowych zawierających się w katalogu celów wymienianych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Cele te częściowo pokrywają się z wymienionymi wcześniej w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Jest to np.:

pomoc społeczna,
działalność charytatywna,
ochrona i promocja zdrowia,
nauka, edukacja, oświata i wychowanie,
kultura sztuka ochrona dóbr kultury i tradycji,
upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.

Dlatego też, aby umożliwić darczyńcom wspieranie darowiznami naszej fundacji, przy określaniu celu fundacji, warto wziąć pod uwagę również zapisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Cele opisane w statucie a dotacje

Fundacje mogą ubiegać się o dotację na realizację swoich działań. Jeśli jednym z wymogów sponsora jest to, że ze statutu fundacji musi wynikać, np. zapis o działaniu na rzecz osób niepełnosprawnych, to rzeczywiście informacja ta musi być umieszczona w statucie – musi to wynikać ze statutu. W przeciwnym wypadku nasz wniosek zostanie odrzucony z przyczyn formalnych. W związku z tym przy określaniu celu warto zwrócić uwagę, by pole działania fundacji nie było zbyt wąskie.

Pamiętajmy, że jeśli statut fundacji nie przewiduje możliwości zmiany celu fundacji, to nikt, nawet fundator nie może dokonać takiej zmiany.

Przykłady zapisów celów w statutach działających fundacji:

Na stronie www.batory.org.pl publikowany jest statut Fundacji im. Stefana Batorego. Cel tej Fundacji został określony następująco: ,,§ 3 Celem Fundacji jest popieranie wszechstronnego rozwoju społeczeństwa polskiego, a zwłaszcza działalności społecznej, informacyjnej, kulturalnej, naukowej i oświatowej na rzecz rozwoju rynku i demokracji w Polsce oraz zbliżenia narodów i państw Europy Środkowej i Wschodniej".
ITAKA – Fundacja Pomocy Ludziom Dotkniętym Problemem Zaginięcia (www.zaginieni.pl) określiła cele swojego działania w następujący sposób: ,,§ 6 Celem Fundacji jest niesienie wszelkiej pomocy ludziom dotkniętym problemem zaginięcia, w szczególności osobom zaginionym, ich rodzinom oraz osobom zagrożonym zaginięciem".

PRZYKŁADOWY ZAPIS W STATUCIE:
Celem Fundacji jest działalność oświatowo-kulturalna szczególnie w zakresie wspierania, promocji i pomocy w rozwoju kariery dzieci i młodzieży uzdolnionych muzycznie, a także dorosłych artystów muzyków.

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 z późn. zm.), art. 5 ust. 1
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), art. 4
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.)

C). Akt fundacyjny to nie statut.

Nie ma przeszkód oczywiście, aby w akcie fundacyjnym umieścić również inne postanowienia, ale jest to zbędne ze względu na to, iż wyczerpująco wszelkie kwestie w tym zakresie umieszcza sie w statucie fundacji.


D). Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o fundacjach notariusz sporządzający akt notarialny zawierający wyłącznie oświadczenie o ustanowieniu fundacji nie powinien pobierać żadnych opłat

E). Po zlozeniu "oświadczenie o ustanowieniu fundacji" (czyli "aktu fundacyjnego) robi sie Statut. Statut NIE JEST dokumentem poswiadczanym notarialnie. Nie jest to "akt notarialny".

Statut podpisany musi być przez każdego z fundatorów i powinien określać między innymi następujące elementy:

- nazwę fundacji
- siedzibę (adres)
- majątek
- cele
- zasady, formy i zakres działalności fundacji
- skład i organizację zarządu
- sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia zarzadu i jego członków.

Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji jak np. kontroli wewnętrznej czyli komisji rewizyjnej, rady fundatorów czy rady nadzorczej. TO WSZYSTKO (czyli np. istnienie Rady) NIE JEST OBOWIAZKOWE!

F) Jeśli fundacja zamierza prowadzić działalność gospodarczą, to określić trzeba w takim przypadku

- rodzaj
- zakres działalności gospodarczej.

UWAGA :

- Działalność gospodarcza z uwagi na jej zarobkowy charakter nie może być określona w statucie jako jeden z celów.
- Srodki (dochody w sensie ksiegowosci) uzyskane z wykonywanej działalności gospodarczej muszą być przeznaczone tylko i wylacznie na realizację celów statutowych.

Cechą charakterystyczną fundacji jest niedochodowość celu, dla którego została ona ustanowiona. Oznacza to konieczność przeznaczenia wszelkich dochodów uzyskiwanych przez fundację (zarówno z majątku, w który fundacja została wyposażona przez fundatora, środków uzyskiwanych spoza funduszu założycielskiego, jak i darowizn, dochodów z działalności gospodarczej) na osiągnięcie tego celu.


G) Fundacja zamierzająca prowadzić działalność gospodarczą (i tylko taka...) będzie wpisana do rejestru przeznaczonego dla fundacji oraz do rejestru przedsiębiorców (KSR)

H) Po realizacji powyższych czynności pozostaje już tylko wplacenie srodkow pienieznych i podjęcie przez fundatora/ów uchwały na pismie o wyborze zarządu. FUNDATORZY NIC INNEGO WIECEJ NE MUSZA ROBIC.



A wiec i jeszcze raz :

OBOWIAZKI FUNDATOROW

- maja podpisac przed notariuszem akt notarialny o zalozeniu fundacji
- zredagowac i podpisac Statut
- wplacic kase
- wybrac Zarzad

NIC WIECEJ.


I) To wybrany ZARZAD następnie zobowiązany będzie złożyć do sądu wniosek o zarejestrowanie fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym   

W dobrym statucie muszą znaleźć się takie zapisy, które pozwolą na sprawne działanie fundacji. Statut musi być także zgodny z aktem fundacyjnym (założycielskim) i z obowiązującym prawem. Jeśli będzie źle napisany, mogą pojawić się problemy w codziennej pracy organizacji. Przykład: Zarząd ogólnopolskiej fundacji z Wrocławia zajmującej się promocją zdrowia to 3 osoby, mieszkające w różnych miastach Polski (Wrocław, Poznań, Szczecin). Zgodnie ze statutem umowy zawierane przez fundację muszą być podpisywane przez dwóch członków zarządu łącznie. Oznacza to, że jeśli będzie podpisywana jakakolwiek umowa przynajmniej jedna osoba z zarządu będzie musiała przyjechać, np. do Wrocławia by ją podpisać. Albo, że trzeba będzie ją przesyłać kurierem do innego miasta. Taki zapis statutowy jest w tym przypadku niepraktyczny i lepiej byłoby określić, że np. umowy i inne zobowiązania może podpisywać jednoosobowo prezes fundacji a dopiero w przypadku umów na kwoty powyżej 10 000 zł muszą być podpisy dwóch członków zarządu działających łącznie.


Wniosek o zarejestrowanie fundacji musi być złożony na urzędowym formularzu (KRS W20) do właściwego Sądu Rejonowego – Sądu Gospodarczego, Wydziału Krajowego Rejestru Sądowego wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami, do których należą:

1.   KRS WF – wskazujący założycieli (urzędowy formularz)
2.   KRS WK – wskazujący organy fundacji i ich skład członkowski (urzędowy formularz)
3.   KRS WM – przedmiot działalności, jeśli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą (urzędowy formularz)
4.   Akt fundacyjny (oświadczenie o ustanowieniu fundacji)
5.   Statut fundacji (trzy egzemplarze)
6.   Protokół z posiedzenia zgromadzenia fundatorów zawierający uchwałę w przedmiocie wyboru członków Zarzadu
7.   Uwierzytelnione notarialnie wzory podpisów osób uprawnionych do reprezentowania fundacji (czlonkow Zarzadu)
8.   Tytuł prawny do lokalu będącego siedzibą fundacji (np. umowa najmu)

formularze urzędowe związane z rejestracją fundacji w KRS dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości www.ms.gov.pl.


J) Rozpatrując pozytywnie wniosek o rejestrację sąd orzeka w drodze postanowienia o wpisie fundacji do rejestru stowarzyszeń, fundacji, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a jeśli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą sąd orzeka także o wpisie fundacji do rejestru przedsiębiorców.

K) Wniosek o rejestrację jest wolny od opłat sądowych, jednak w razie wpisu fundacji do rejestru przedsiębiorców należy uiścić opłatę za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym w kwocie 500,00 zł. Pokwitowanie opłaty załącza się do wniosku o rejestrację.

L) Fundacja nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jednolity z późniejszymi zmianami: Dz. U. z 1991 r., nr 46, poz. 203
http://pl.wikisource.org/wiki/Ustawa_o_fundacjach


Przeczytac i zastosowac (a nie "tworczo wymyslac...) WSZYSTKIE paragrafy tego :

http://poradnik.ngo.pl/x/339576

Nie ma po co wpisywac byle czego do dokumentow, jesli to jest : 1 juz napisane w prawie, czyli ze jest obowiazkowe, czyli - "znane" 2) rzeczy ktore sa nie do zastosowania, bo sa sprzeczne z prawem (= "nielegalne") 3) rzeczy niewykonalnych...




arturpio

Ile kosztuje podpisanie aktu założycielskskiego (notarialnego)?

Za sporządzenie aktu fundacyjnego (notarialnego) notariusz pobiera od fundatora opłatę tzw. taksę notarialną. Jej wysokość zależy od wartości majątku przeznaczonego na realizację celu fundacji. Im wyższa wartość funduszu założycielskiego, tym wyższa taksa notarialna.  Poniższa tabelka wskazuje, jaka może zostać przyjęta maksymalna stawka od poszczególnych wartości funduszu założycielskiego. Maksymalne stawki taksy od poszczególnych wartości w przypadku dokonania czynności notarialnych ustala Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej (Dz. U. Nr 148, poz. 1564 z późn. zm.) Zdarza się, że notariusze interpretują inaczej to rozporządzenie i za złożenie oświadczenia woli o założeniu fundacji podają inne stawki niż wynikają z podanych w tabeli. Radzimy wówczas poprosić o podanie podstawy prawnej takiej opłaty, a jeśli trzeba poszukać innego notariusza. 

Wartość funduszu założycielskiego Maksymalna stawka taksy notarialnej
do 3 000 zł 100 zł
powyżej 3 000 zł do 10 000 zł 100 zł + 3 % od nadwyżki powyżej 3 000 zł
powyżej 10 000 zł do 30 000 zł 310 zł + 2 % od nadwyżki powyżej 10 000 zł
powyżej 30 000 zł do 60 000 zł 710 zł + 1 % od nadwyżki powyżej 30 000 zł
powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł 1 010 zł + 0,4 % od nadwyżki powyżej 60 000 zł
powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł 4 770 zł + 0,2 % od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł
powyżej 2 000 000 zł   6 770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, nie więcej jednak niż 10 000 zł, a w przypadku czynności dokonywanych pomiędzy osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów Ustawy z dn. 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn nie więcej niż 7 500 zł.

Powyższe kwoty są podane w wysokości maksymalnej. Co to oznacza?

Przykład: Za złożenie przed notariuszem oświadczenia woli o ustanowieniu fundacji, której fundusz założycielski wynosi 5000 zł, notariusz ma prawo pobrać maksymalnie 100 zł plus 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł. Przy 5000 zł majątku tę nadwyżkę stanowi 2000 zł. 3% od 2000 zł to 60 zł, a więc maksymalna taksa notarialna wyniesie 160 zł (100 zł plus 60 zł). Pamiętajmy też, że do tej kwoty 160 zł trzeba doliczyć 23% VAT. Poza tym będzie ona wyższa, jeśli notariusz wykona jakieś dodatkowe czynności, np. wyda odpis aktu notarialnego.

UWAGA : akt fundacyjny to nie Staut. Statut = drozej!



arturpio

Przyklad aktu fundacyjnego :



REPERTORIUM A nr 5884/2010
AKT NOTARIALNY

    Dnia czternastego września, roku dwa tysiące dziesiątego (14.09.2010) w Kancelarii Notarialnej w Łodzi przy Placu Wolności nr 12, prze notariuszem Włodzimierzem Fijałkowskim, stawił się:
    Tomasz Rożdżeński, syn Jana i Marii, PESEL 76090301716,

OŚWIADCZENIE O USTANOWIENIU FUNDACJI

§ 1. Stawający, zwany dalej "Fundatorem", oświadcza, że ustanawia fundację pod nazwą: FUNDACJA "POKONAĆ ZŁY LOS" IM. KS. KAZIMIERZA KRAŚNIEWSKIEGO, zwaną dalej Fundacją, która działać będzie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku fundacjach (Dz.U.Nr 46/1991, poz.203) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U.Nr 96/2003, poz.873 z późn. zm.).

§ 2. Celami fundacji są:
1. udzielanie szeroko rozumianej pomocy osobom w okolicznościach uzasadnionych ich sytuacją bytową (w szczególności emerytom i rencistom), organizowanie samopomocy środowiskowej;
2. pomoc społeczna osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życioweju, spowodowanej niekorzystnymi wypadkami losowymi, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych, emerytów i rencistów;
3. pobudzanie i zagospodarowywanie aktywności osób starszych, integrowanie środowisk seniorów oraz tworzenie więzi międzypokoleniowych;
4. ochrona i promocja zdrowia;
5. pomoc ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych;
6. promocja i organizacja wolontariatu.

§ 3.
1. Siedzibą Fundacji jest miasto Łódź.
2. Fundacja prowadzi działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jak również poza jej granicami.

§ 4.
1. Na realizację celów wybranych przez Fundację Fundator przeznacza kwotę pieniężną 1.000,00 (jeden tysiąc złotych), która stanowić będzie fundusz założycielski Fundacji.

2. Majątek fundacji poza funduszem założycielskim stanowić będą środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w czasie jej działania.

3. Fundacja może osiągać dochody z różnych źródeł, w tym z:
- darowizn, subwencji, zapisów i spadków krajowych i zagranicznych,
- aktywów, nieruchomości oraz praw majątkowych,
- dochodów z darów, zbiórek i imprez publiczbnych,
- odsetek i depozytów bankowych,
- dotacji z budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego,
- dotacji z krajowych i zagranicznych programów pomocowych i projektów wspierających,
- bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
- udziałów w zyskach osób prawnych.

§ 5.
1. Fundacja uzyska osobowość prawną z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego.
2. Fundacja działać będzie na podstawie obowiązujących przepisów prawa oraz Statutu ustalonego przez Fundatora.

§ 6.
Koszty sporządzenia tego aktu ponosi Fundator. Wypisy aktu tego wydawać Fundatorowi oraz Fundacji w dowolnej ilości.

§ 7. Czynność niniejsza wolna jest od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art.1 ustawy o tym podatku (Dz.U.Nr 68/2007, poz.450 ze zm.).

§ 8. Pobrano:
a) tytułem taksy notarialnej 172 złote, to jest należnej za sporządzenie aktu tego 100 złotych i za cztery wypisy trzystronicowe 72 złote, a to stosownie do §§2, 3 i 12 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości, z dnia 28 czerwca 2004 roku, w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej, (Dz.U.nr 148, poz.1564 z późn. zm.),
b) podatek VAT od pobranej taksy, według stawki 22% w kwocie 37 złotych 84 grosze, stosownie do przepisów ustawy s dnia 11 marca 2004 roku, o podatku od towarów i usług (Dz.U.nr 54, poz.535 z późn.zm.).

Akt ten został odczytany, przyjęty i podpisany.
Na oryginale podpisy stawającego oraz notariusza
REPERTORIUM A Nr 5886/2010
Wypis niniejszego aktu wydaje sie na rzecz
Tomasza Rożdżeńskiego
Łódź, dnia 14 września 2010 roku
NOTARIUSZ
Włodzimierz Fijałkowski


arturpio

Co musi zrobić fundacja po zarejestrowaniu się w KRS?

Fundacja po zarejestrowaniu w KRS:

- składa wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej przez co uzyska numer REGON,
- zakłada konto bankowe,
- zgłasza się do urzędu skarbowego w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej – NIP.

Jesli jest dzialalnosc gospodarcza - to trzeba prowadzic pelna ksiegowosc VATowska, wedlug regul prowadzenia np. normalnej firmy. Znaczy to : ksiegowa/ksiegowy (koszty) + obowiazki podatkowe (VAT itd).

Nawet jesli to jest 2.50 zl za koszulke!






goofyx

Cytat: Cyfron w 24 Lipiec 2011, 21:58
Proszę Admina działu o wydzielenie, stworzenie nowego wątku na te wiadomości Artura - wpisanie ich tutaj jest nieładem, a są to na prawdę ważne informacje.
Zgadzam się.
Artur idealnie podsumowuje to co my mamy w rozproszone w kilku wątkach.

Ale dalej wracamy do problemu o którym mówiliśmy czyli <- statut ma być aktem notarialnym, czyli fundatorzy mają się spotkać w kancelarii i podpisać.

AL

Hmm - to może być pewien problem (logistyczny).

GRID

Goofyx skontaktuj się po prostu z Tobasem który zechciał być drugim fundatorem i dogadajcie się w sprawie spotkania u Notariusza.

Tobas

To nie jest problem (odległość) - każdy z fundatorów może u siebie zrobić pełnomocnictwo (oczywiście notarialne)
i takowe wysłać do jednej osoby np. Goofyx'a .

Więc podsumowując - Goofyx może załatwić wszystko sam - od reszty fundatorów może dostać pełnomocnictwo.

goofyx

Cytat: Tobas w 25 Lipiec 2011, 11:20
To nie jest problem (odległość) - każdy z fundatorów może u siebie zrobić pełnomocnictwo (oczywiście notarialne)
i takowe wysłać do jednej osoby np. Goofyx'a .

Więc podsumowując - Goofyx może załatwić wszystko sam - od reszty fundatorów może dostać pełnomocnictwo.

hmm, o tym nie pomyślałem <- mój błąd.
To może ty i artupio od razu coś takiego załatwicie + pisemko o zgodność podpisu też potrzeba.
Po za tym ci co mają stanowić radę i zarząd też takie pisemka musza mi przysłać <- ale to najlepiej jak uzupełnią formularz KRS-WK z informacjami adresowymi i infem o funkcji jaką mają pełnić.

Dobrze mówię? <- artupio

krzyszp

Tylko potwierdzenie zgodności podpisu trochę inaczej u mnie funkcjonuje.
Praktycznie jedyna obecnie dostępna dla mnie forma to potwierdzenie podpisu z Policji (tu nie ma notariuszy) i to po angielsku... Może być?


Należę do drużyny BOINC@Poland
Moja wizytówka

goofyx

Cytat: krzyszp w 25 Lipiec 2011, 11:52
Tylko potwierdzenie zgodności podpisu trochę inaczej u mnie funkcjonuje.
Praktycznie jedyna obecnie dostępna dla mnie forma to potwierdzenie podpisu z Policji (tu nie ma notariuszy) i to po angielsku... Może być?
WOW <- zorientuje się <- może być konieczne prawne tłumaczenie

GRID


Pantarhei

#13
Cytat: GRID w 25 Lipiec 2011, 12:40
Krzyszp: a ambasda ?
Ustawa o funkcjach konsulów Rzeczpospolitej Polskiej

Art. 19. 1. Konsul wykonuje czynności notarialne, a w szczególności:
   1)    sporządza i poświadcza wypisy, odpisy, wyciągi i kopie dokumentów;
   2)    poświadcza własnoręczność podpisów i znaków ręcznych na dokumentach;
   3)    poświadcza datę okazania dokumentów, pozostawania osoby przy życiu lub w określonym miejscu oraz stawiennictwo lub niestawiennictwo osoby;
   4)    przyjmuje oświadczenia.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1, konsul wykonuje na wniosek obywateli polskich lub właściwych organów Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Konsul może wykonywać czynności, o których mowa w ust. 1, również na wniosek jakiejkolwiek osoby, jeżeli mają one wywrzeć skutek prawny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4. Konsul może sporządzić akt notarialny pod warunkiem uzyskania od Ministra Sprawiedliwości pisemnego upoważnienia wydanego na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych(5).
4a. (6) Konsul nie może sporządzić aktu poświadczenia dziedziczenia.
5. Do czynności konsula, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy prawa o notariacie. Czynności te mają taką samą moc jak czynności wykonane przez notariusza w Rzeczypospolitej Polskiej.

Wynika z tego, że może być problem z pełnomocnictwem "notarialnym" ze względu na ust. 4. Chyba że potraktować owo pełnomocnictwo jako oświadczenie w rozumieniu ust. 1. pkt. 4).

No i niestety.
Zgodnie ze stanowiskiem:
Czubik Paweł
monografia
Zakamycze 1998
Legalizacja krajowa dokumentów zagranicznych przeznaczonych do obrotu prawnego w Polsce oraz dokumentów krajowych przeznaczonych do obrotu prawnego za granicą. Czynności notarialne konsula.

Pełnomocnictwo do przeniesienia własności nieruchomości również zaliczać należy do aktów notarialnych wymagających zgody i wniosku właściwych Ministrów. Więc - przez analogię - będzie to dotyczyło także waszego przypadku pełnomocnictwa.

Niemniej warto zapytać w placówce.
W związku z powyższym, wnoszę o przyznanie mi renty inwalidzkiej drugiej grupy.

goofyx

No to się wyjaśniło <- ambasada dla @krzyszp będzie najlepsza

Pantarhei

Cytat: goofyx w 25 Lipiec 2011, 12:55
No to się wyjaśniło <- ambasada dla @krzyszp będzie najlepsza

Problem samego pełnomocnictwa pozostaje. Patrz wyżej  :book:
W związku z powyższym, wnoszę o przyznanie mi renty inwalidzkiej drugiej grupy.

GRID

Do dzisiaj że członkowie rady fundacji nie muszą niczego podpisywać u notariusza.

Pantarhei

Cytat: arturpio w 24 Lipiec 2011, 14:59

Jesli jest dzialalnosc gospodarcza - to trzeba prowadzic pelna ksiegowosc VATowska, wedlug regul prowadzenia np. normalnej firmy. Znaczy to : ksiegowa/ksiegowy (koszty) + obowiazki podatkowe (VAT itd).

Nawet jesli to jest 2.50 zl za koszulke!

A z czego to wynika? Pytam z ciekawości.
"Reguły prowadzenie normalnej firmy" uzależniają obowiązek bycia VAT-owcem od wysokości obrotu (dość sporego; nie pamiętam dokładnie)  w poprzednim roku obrotowym. Być może są przepisy, które nakładają na fundacje obowiązek naliczania i odprowadzania VAT-u od razu, ale wydaje mi się, że takie obostrzenie byłoby dziwne.
W związku z powyższym, wnoszę o przyznanie mi renty inwalidzkiej drugiej grupy.

krzyszp

Ambasada odpada z powodu odległości i... kolejek. Nie ma żadnej pewności, że po przyjeździe na umówiony dzień załatwię swoją sprawę.
Natomiast "w prawie" jest też tutaj sędzia pokoju, ewentualnie może zgłoszę się do adwokata...


Należę do drużyny BOINC@Poland
Moja wizytówka

goofyx

Cytat: krzyszp w 25 Lipiec 2011, 13:24
Ambasada odpada z powodu odległości i... kolejek. Nie ma żadnej pewności, że po przyjeździe na umówiony dzień załatwię swoją sprawę.
Natomiast "w prawie" jest też tutaj sędzia pokoju, ewentualnie może zgłoszę się do adwokata...
Spróbuj.

Troll81


goofyx

Cytat: Troll81 w 25 Lipiec 2011, 14:06
VAt od 10keuro się zaczyna.
Teoretycznie tak, ale jeśli chcesz coś sprzedawać jakiejś firmie (a tego nie wykluczamy) to firmy wolą zadawać się z VATowcem <- wierzaj mi.

Tobas

#22
VAT i pełna księgowość (księgi rachunkowe) IMO - obligatoryjnie.

Tutaj znalazłem bardzo ciekawy tekst o problematyce księgowości w fundacji w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej.

http://docs5.chomikuj.pl/359842152,0,1,fundacja.doc




[moderacja:polecam korzystać z wbudowanej funkcji dodawania plików na forum]

Pantarhei

No właśnie.
Tylko czy wasze koszulki i urządzenia będą naprawdę kupowały firmy?
Jak owe firmy taki zakup zaksięgują -  "wrzucą w koszty" (udowodnią, że zakup koszulki boinc lub licznika promieniowania pozostaje w związku z ich działalnością gospodarczą). Jeśli nie będą miały jak tego zrobić to w ogóle nie jest im potrzebna faktura VAT, rachunek - z resztą - też.

Prowadzenie rejestru VAT nie jest specjalnie skomplikowane ale to dodatkowa połowa roboty w porównaniu z księgowością bez VAT.

Zastanówcie się, policzcie czy wtedy wasze towary nie będą jednak tańsze bez VAT, pomimo, że waszych zakupów będziecie dokonywać brutto.

@Tobas

Niezły tekst znalazłeś, jednak autor pisząc o tym, że do fundacji - przedsiębiorcy stosuje się przepisy o VAT wcale nie przesądza, że musi ona być VATowcem.
W związku z powyższym, wnoszę o przyznanie mi renty inwalidzkiej drugiej grupy.

krzyszp

Jednak chyba się mylisz.
Firmy mogą kupować koszulki - jest to forma sponsoringu, np. my organizujemy jakiś konkurs, w którym one są nagrodą, ale płaci za nie jakaś firma. W tym wypadku faktycznie oni otrzymują fakturę na koszulki.
Dodatkowo, zaprowadzenie VAT'u już na początku ułatwia dalsze prace i utrzymanie porządku...


Należę do drużyny BOINC@Poland
Moja wizytówka

Pantarhei

#25
Rejestr Vat nie ułatwia pracy i utrzymania porządku w większym stopniu niż zwykły rejestr sprzedaży i zakupu. Sprowadza natomiast kilka dodatkowych obowiązków i trochę dodatkowej pracy i rejestracja kosztuje kilkadziesiąt zł.

Nie odradzam Wam zarejestrowania fundacji jako VAT-owca, tylko czysto finansową analizę czy to się fundacji opłaca.

P.s
goofyx ma rację, że nie powinien tego co napisał, pisać otwarcie, więc niech lepiej sam się ocenzuruje lub zrobi to moderator za niego.
W związku z powyższym, wnoszę o przyznanie mi renty inwalidzkiej drugiej grupy.

goofyx

Cytat: krzyszp w 25 Lipiec 2011, 17:23
Jednak chyba się mylisz.
Firmy mogą kupować koszulki - jest to forma sponsoringu, np. my organizujemy jakiś konkurs, w którym one są nagrodą, ale płaci za nie jakaś firma. W tym wypadku faktycznie oni otrzymują fakturę na koszulki.
Dodatkowo, zaprowadzenie VAT'u już na początku ułatwia dalsze prace i utrzymanie porządku...
1. Takie "inne" faktury się stosuje
2. VAT od początku albo w ogóle

Cytat: Pantarhei w 25 Lipiec 2011, 17:40
P.s
goofyx ma rację, że nie powinien tego co napisał, pisać otwarcie, więc niech lepiej sam się ocenzuruje lub zrobi to moderator za niego.
Zgadzam się z tym.

arturpio

Sa 2 wazne uwagi (uzupelnienia), ale mnie nie ma, znaczy nie mam mojego kompa (= danych.....) do srody, a wiec dopiero w srode bede mogl je opublikowac.....


GRID

#28
Fundacja będzie miała zarejestrowany VAT (nawet UE)  :)
Ponieważ będzie kupować: koszulki,kubki, podeszły do czujników, komputery. (również w innych krajach)
Będzie sprzedawać: koszulki kubki, czujniki (szczególnie za granicą), komputery (generalnie w Polsce)

Temat Vat już dawno został przewałkowany i nie wiem dla czego znowu ktoś do niego wrócił i dla czego w ogóle jest polemika na ten temat..

Cytatjesli fundacja nie planuje robienia zakupów to nie opłaca się byc
vatowcem, chcybaze fundacja bedzie takze działalla zagranicą- to wtedy aby
tam coś kupic to warto zarejestrowac sie do vat.

Pantarhei

Cytat: GRID w 26 Lipiec 2011, 10:28
Temat Vat już dawno został przewałkowany i nie wiem dla czego znowu ktoś do niego wrócił i dla czego w ogóle jest polemika na ten temat..

Ten "ktoś" to ja. Z waszych wypowiedzi wynika, że uważacie że rejestracja Vat w Waszym przypadku jest obligatoryjna, a to twierdzenie nie jest przekonująco uzasadnione. Skoro chcecie vatu to go sobie zaprowadzicie.

Zaznaczam, że nie chciałem nikomu psuć humoru. Zwracam jednak uwagę, iż otwarte fora internetowe mają to do siebie, że każdy może się w nich wypowiadać w obrębie danego tematu. Jeśli taka formuła założycielom fundacji nie odpowiada to niech nie publikują wątków jej dotyczących.  8)
W związku z powyższym, wnoszę o przyznanie mi renty inwalidzkiej drugiej grupy.

goofyx

Cytat: Pantarhei w 26 Lipiec 2011, 12:45
Cytat: GRID w 26 Lipiec 2011, 10:28
Temat Vat już dawno został przewałkowany i nie wiem dla czego znowu ktoś do niego wrócił i dla czego w ogóle jest polemika na ten temat..

Ten "ktoś" to ja. Z waszych wypowiedzi wynika, że uważacie że rejestracja Vat w Waszym przypadku jest obligatoryjna, a to twierdzenie nie jest przekonująco uzasadnione. Skoro chcecie vatu to go sobie zaprowadzicie.

Zaznaczam, że nie chciałem nikomu psuć humoru. Zwracam jednak uwagę, iż otwarte fora internetowe mają to do siebie, że każdy może się w nich wypowiadać w obrębie danego tematu. Jeśli taka formuła założycielom fundacji nie odpowiada to niech nie publikują wątków jej dotyczących.  8)
Nie chodzi o to czy jest obligatoryjny czy nie.
Ale jeśli w przyszłości mamy wizję zajmowania się tym to dlaczego nie zacząć od początku i oszczędzić sobie problemów.
Po za tym skoro wiemy, że będziemy mieli od tego księgową to co nam szkodzi.

arturpio


Pantarhei, tak, i to nie dlatego "że uważacie", a dlatego ze takie jest prawo... Jesli sie prowadzi "dzialalnosc handlowa" jako "osoba moralna" (a nie "osoba fizyczna, = przedsiebiorca indywidualny), to nalezy prowadzic pelna ksiegowosc + rozliczac sie z VAT.

Zreszta, tak jest "lepiej", bo nie placi sie tego podatku, czyli "wiecej sie zarabia"...

Zreszta : ile to kosztuje?

Rozliczenie VATu jest "podproduktem" prowadzenia ksiegowosci. A wiec czy tak czy nie, ksiegow(y/a) i tak to robi i to "nic" (wiecej) nie kosztuje. Jesli uzywa sie do tego jakiegos zautomatyzowanego narzedzia typu "program komputerowy" (jaki??? ktos wie? Win$ czy Open?) (czy jest jakis program ksiegowosci Linux / Open?) to nie jest to ani trudna ani "kosztowne".

A wiec (w moim pojeciu) - nie ma "problemu". TO aktualnie, nie jest "problemem".

(PS. oczywiscie, masz prawo sie wypowiadac i nik tego nie kwestionuje!)

arturpio

#32
Uwaga, do wiadomosci wszystkich :

Odpowiedzialność :

,,Za zaleganie organizacji z podatkami (odpowiedzialność podatkowa) odpowiadają wszyscy członkowie Zarządu. Za niezłożenie wniosku o ogłoszenie upadłości odpowiedzialność spoczywa na wszystkich członkach Zarządu." (przepis art. 21 prawa upadłościowego i naprawczego)

Zaznaczam ze jest to odpowiedzialnosc m. innymi karna, ze wszystkimi tego konsekwencjami, czyli ze za dlugi lub/i zle zarzadzanej Fundacji odpowiada osobiscie i solidarnie kazdy czlonek Zarzadu (ewentualnie! i tylko "jesli" cos sie "zlego" stanie... np. brak pieniedzy na zaplacenie podatkow lub VAT).

(poprawilem to, moze teraz jest bardziej "zrozumiale"...)


Pantarhei

#33
Cytat: arturpio w 28 Lipiec 2011, 17:11

Zaznaczam ze jest to odpowiedzialnosc karna, ze wszystkimi tego konsekwencjami, czyli ze za dlugi (ewentualnie! tylko "jesli" cos sie "zlego" stanie...) zle zarzadzanej Fundacji, odpowiada osobiscie i solidarnie kazdy czlonek Zarzadu.
Nie jest to odpowiedzialność karna tylko cywilna. Przynajmniej jeśli chodzi o niedopełnienie obowiązku z przepisu o którym wspominasz.
Za same długi nie odpowiada się karnie.

A wracając do nieszczęsnego Vatu to powiem tylko, ze czym innym jest tzw. pełna księgowość, a czym innym obowiązek rejestracji, więc mozna prowadzić pełną księgowość nie rozliczając p.t.u..
Dobrze, że zdecydowaliście się na księgową.

Faktycznie musicie być vatowcami, ale nie wynika to z ustawy o rachunkowości (zasad pełnej księgowości), tylko z art 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Jest to związane z wycinkiem Waszej działalności, jaką jest dostawa mierników i potencjalne wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i import towarów.
W związku z powyższym, wnoszę o przyznanie mi renty inwalidzkiej drugiej grupy.

GRID

Już dawno postulowałem aby księgowością zajęła się moja księgowa (Białystok - pełna księgowośc jeżeli nic się nie zmieniło 250zł), a ja jako jeden z dwóch członków zarządu wezmę na siebie sprawy księgowości. (odciąży to Cyfrona)
Rozmawiałem już z nią na ten temat i mówiła że nie będzie problemu z podsyłaniem papierów do Bielsko-Białej. Jako że ja się tym będę zajmował (oczywiście będą mi mogli pomagać (nadzór) Goofyx i Cyfron) (wspólny katalog on-line z fakturami)

Generalnie będę prosił każdego o wystawianie faktur cyfrowych (PDF, w 100% legalne od początku roku.) Wszystko wspierane nowinkami informatycznymi.

arturpio

#35
napisalem ze :

- odpowiedzialnosc jest karna, za "zle" zarzadzanie, czyli za jakies (ewentualne...) malwersacje
- odpowiedzialnosc jest cywilna, za dlugi Fundacji (np. niezaplacony VAT)

UWAGA : w zwiazku z ta odpowiedzialnoscia, praca w Zarzadzie jest "pelna", "prawdziwa" praca. Jesli sie jest w zarzadzie, to na prawde wymaga to prawdziwej pracy....

O to mi chodzilo.


arturpio

#36
Cytat: goofyx w 25 Lipiec 2011, 10:52
Cytat: Cyfron w 24 Lipiec 2011, 21:58
Ale dalej wracamy do problemu o którym mówiliśmy czyli <- statut ma być aktem notarialnym, czyli fundatorzy mają się spotkać w kancelarii i podpisać.


cyfron : nie. Statut nie jest "aktem notarialnym".

Tylko "Oświadczenie woli o ustanowieniu fundacji" (czyli tzw. "Akt fundacyjny") jest "aktem notarialnym" wymaganym przez prawo.

Czyli : = obecnosc u notariusza TYLKO "fundatora" (lub fundatorow...) w celu podpisania tylko i wylacznie "Aktu fundacyjny", i niczego innego.




arturpio

#37
Cytat: goofyx w 25 Lipiec 2011, 11:25
Cytat: Tobas w 25 Lipiec 2011, 11:20
To nie jest problem (odległość) - każdy z fundatorów może u siebie zrobić pełnomocnictwo (oczywiście notarialne)
i takowe wysłać do jednej osoby np. Goofyx'a .

Więc podsumowując - Goofyx może załatwić wszystko sam - od reszty fundatorów może dostać pełnomocnictwo.

hmm, o tym nie pomyślałem <- mój błąd.
To może ty i artupio od razu coś takiego załatwicie + pisemko o zgodność podpisu też potrzeba.
Po za tym ci co mają stanowić radę i zarząd też takie pisemka musza mi przysłać <- ale to najlepiej jak uzupełnią formularz KRS-WK z informacjami adresowymi i infem o funkcji jaką mają pełnić.

Dobrze mówię? <- artupio


Nie sadze. Nie wiem czy mozna "stanac przed notariuszem" przez "pelnomocnictwo". Trzeba zapytac o to notariusza... to bardzo specjalistyczny problem, pytanie o procedury notarialne... Tylko notariusz u ktorego to ma sie odbywac moze odpowiedziec.





arturpio

Cytat: krzyszp w 25 Lipiec 2011, 11:52
Tylko potwierdzenie zgodności podpisu trochę inaczej u mnie funkcjonuje.
Praktycznie jedyna obecnie dostępna dla mnie forma to potwierdzenie podpisu z Policji (tu nie ma notariuszy) i to po angielsku... Może być?

No wlasnie "staniecie przed notariuszem" to nie zwykle "potwierdzenie podpisu"... Jeszcze raz - trzeba zapytac notariusza u ktorego to "Oświadczenie woli o ustanowieniu fundacji" (czyli tzw. "Akt fundacyjny") ma byc zrobione.


arturpio

#39
Cytat: GRID w 25 Lipiec 2011, 13:09
Do dzisiaj że członkowie rady fundacji nie muszą niczego podpisywać u notariusza.

1. członkowie Rady Fundacji nie sa "fundatorami" (a przynajmniej - nie musza byc).
2. a czy w tej Funacji ma byc ta "Rada"? Po co?

W kazdym razie TAK - jako ze oni nie sa "fundatorami", to nie muszą niczego podpisywać u notariusza. Tylko "fundator" (lub : "fundatorzy") musza sie "stawic przed notariuszem".